Följ oss

© 2010 Copyrights Lillhagens Tandklinik AB

ROTBEHANDLING

Så här går en rotfyllning till

Om ett hål har blivit djupt kan det skada tandens inre. Det kan leda till att det bildas bakterier som leder till en bakterieinfektion i tandens rotkanal. Det är infektionen som gör att du får tandvärk.Kroppens eget försvar kommer inte åt bakterierna, därför måste tanden göras ren och rotfyllas. Det kan även finnas andra anledningar till att en tand behöver rotfyllas, till exempel vid kraftig tandpressning.Efter en lyckad rotbehandling med rotfyllning kan tanden fungera som vanligt igen.

Så här går en rotfyllning till
En rotbehandling med rotfyllning kräver minst två behandlingstillfällen. Först undersöker och röntgar tandläkaren tanden. Vid den första behandlingen öppnas en väg in till rotkanalen för att ta bort resterna av tandpulpan och göra rent rotkanalen.När tanden är rensad fylls utrymmet med ett bakteriedödande medel som får verka under en dryg månad. Under tiden får du en provisorisk fyllning. Rotkanalen fylls sedan med guttaperka, ett gummimaterial som ersätter den skadade vävnaden. Allra sist fylls öppningen igen på samma sätt som när man lagar ett vanligt hål.

Lätt och smärtfri behandling
De flesta brukar bli förvånade när de upptäcker att behandlingen av rotfyllningen sker lätt och smärtfritt. Om nerverna i rotkanalen dödats av bakterierna har du kanske inte ens märkt att du har en infektion. Det upptäcks ofta först på röntgenbilderna. Om nerverna är döda är känseln i tanden borta. Är nerverna och tanden känsliga får du självklart bedövning.