Akut tandvård

• Om du får akuta besvär, har en trasig tand eller tappad fyllning kan du kontakta oss för att få en akut tid samma dag eller under veckan.

• Du kan få tid snabbt vid akut tandvård även på kvällar och helger. Vänta inte tills senare då värk och smärtor ofta tilltar om man skjuter på tandläkarbesöket.

• Vi har avsatta akut tider varje dag och gör allt för att kunna hjälpa alla patienter som söker akut. Vi tar emot er i våra rymliga lokaler där ni slappnar av till lugn musik.

• Du tas sedan omhand av våra kunniga och erfarna tandläkare och tandsköterskor i våra moderna stolar.

AKUT TANDVÅRD

Många skjuter på tandläkarbesök vilket ofta leder att besvären ökar och problemen blir mer omfattande. Vi rekommenderar därför regelbundna undersökningar.

AKUT TANDVÄRK

Tandvärk beror vanligen på en inflammation i tandens nerv (pulpan), eller i benet kring tandens rot. Inflammation/infektion orsakas ibland av obehandlade hål i tänderna. Från pulpan kan infektionen sprida sig till tandbenet och orsaka varbildning. Tandvärk kan också bero på så kallad parodontit, en inflammation/infektion i tandens fäste i benet.

ILNINGAR

Ilningar kan ha flera orsaker, bl.a. blottade tandhalsar (t.ex. pga. tandborstskador),  obehandlad karies, tandpressning eller tandsprickor. För att motverka ilningar rekommenderas regelbundna tandläkarbesök.

LOSSNAD FYLLNING ELLER LOSSNAD KRONA

En lossnad krona behöver vanligtvis inte åter cementeras akut om den så belägen att avsaknaden av kronan inte är alltför estetiskt störande.  Om man borstar och håller rent, så klarar sig tanden någon eller några veckor utan problem. Vänta dock inte för länge då tanden tenderar att flytta sig i munnen om de krafter som normalt påverkar tanden ändras. Sitter kronan på en cementerad pelare eller stift bör detta åtgärdas omgående då hålet i roten är näst intill omöjlig att hålla ren ifrån

LOSSNAD BRO

En lossnad bro som inte kan tas bort ur munnen  måste också åtgärdas akut då saliv och bakterier fritt kan angripa de stöd tänder där bron normalt sitter. Det resulterar i att karies snabbt bildas.

VISDOMSTÄNDER

De är tänderna som sitter längst bak i munnen och uppträder vanligtvis mellan 18 och 25 år. De kan vara svåra att hålla rena och kan orsaka smärta och svullnad i och runt en visdomstand. Några vanliga problem med visdomständer är smärta, matinfångning, infektion, förfall, skador på andra kindtänderna, cystor och tandregleringskomplikationer. Du bör besöka en av våra tandläkare om du känner något obehag i visdomstanden på baksidan av munnen.

e6a914_3109c501ab684e0fb3c96c77f6569afb_mv2.webp
e6a914_98bddf24858047649dc0a2fac1b056da_mv2.webp